Παρασκευή, 10 Αυγούστου 2012

ΙΟΝΙΟΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ, Η ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΩΝ ΜΙΚΡΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΜΕΓΑΛΩΝ




Το βράδυ της Τετάρτης 11 Ιουλίου, ολοκληρώθηκε με εξαίρετη επιτυχία η καλοκαιρινή καμπάνια Φιλαναγνωσίας και Διαφορετικότητας που οργάνωσε η Ιόνιος Βιβλιοθήκη Αιγίου. Οι εκδηλώσεις του Προγράμματος έγιναν στην Αίθουσα Χρωμάτων της Βιβλιοθήκης με κύριο αποδέκτη τα παιδιά και τους εφήβους. Η σύλληψη και η ιδέα της καλοκαιρινής καμπάνιας βασίστηκε στον πρωταρχικό στόχο της Βιβλιοθήκης: η Γνώση, η Φιλαναγνωσία και ο Πολιτισμός να μην παραμένουν ανθρωπιστικά αγαθά περιορισμένα και εγκλωβισμένα μόνο στο φυσικό χώρο και στα ράφια των βιβλίων, αλλά να «βγουν» έξω στον κόσμο, στο ευρύτερο βιβλιόφιλο κοινό, να «αγκαλιάσουν» με ζωντανό και δημιουργικό τρόπο τους πολίτες και να γίνουν πολύτιμα αποκτήματα όλων των ανθρώπων.



Ο βασικός προβληματισμός του Προγράμματος ήταν η ποικολότροπη προβολή δύο μεγάλων θεμάτων, εκείνων της Φιλαναγνωσίας και της Διαφορετικότητας.
Ιδιαίτερα σήμερα που η Υφήλιος έχει πια παγκοσμιοποιηθεί και ο πληθυσμός της συνθέτει το λεγόμενο «παγκόσμιο χωριό», η έννοια της διαφορετικότητας αποκτά βαρύνουσα σημασία διότι ο συγχρωτισμός και η συμβίωσή μας με αλλοεθνείς και ξενότροπους ανθρώπους είναι καθημερινή πραγματικότητα και συνθήκη. Εξάλλου, το διαφορετικό και το αλλότριο είναι πρωτογενές γνώρισμα και συστατικό στοιχείο κάθε ομάδας, κάθε κοινωνίας.
Το ξένο, βέβαια, και το ανοίκειο πάντα προκαλούσαν στον άνθρωπο τον φόβο, τη δυσφορία, την επιφυλακτικότητα και την καχυποψία. Η αρμονική όμως, και ομαλή συμβίωση με τον Άλλο προϋποθέτει οπωσδήποτε την καταπολέμηση όλων αυτών των αρνητικών συναισθημάτων και προκαταλήψεων, επομένως την αποδοχή του Διαφορετικού, τη συμφιλίωσή μας με το «ξένο».
Οφείλουμε όλοι μας να συνειδητοποιήσουμε την αναγκαιότητα και την αξία της αποδοχής και του αλληλοσεβασμού∙ αυτά αφορούν όλους μας και πολύ περισσότερο τους νέους ανθρώπους, τους έφηβους και τα παιδιά, την αυριανή δηλαδή, κοινωνία.
Γι’ αυτούς ακριβώς τους λόγους η Ιόνιος Βιβλιοθήκη θέλησε να συνομιλήσει με τα παιδιά, να καταδείξει στους μαθητές και τις μαθήτριες τη σημασία της Αποδοχής της κάθε διαφορετικότητας. Παράλληλα βέβαια με το θέμα της Διαφορετικότητας πρέπει να συνυπάρχει και ενθάρρυνση για τη Φιλαναγνωσία, εφόσον η Παιδεία, η Μάθηση και οι γνώσεις ανοίγουν τους ορίζοντες, εξαλείφουν τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις, «οικοδομούν» ευσυνείδητες και υπεύθυνες προσωπικότητες με ιδανικά.
Τα παιδιά και οι έφηβοι «απορροφούν» με ζήλο και «απληστία» τις γνώσεις και τις πληροφορίες, επιζητούν το καινούργιο και το πρωτόγνωρο, είναι πάντοτε οι ανοιχτοί αποδέκτες των νέων και ορθών αντιλήψεων.
Η ανταπόκριση και συμμετοχή των παιδιών και των εφήβων σε όλες τις καλοκαιρινές εκδηλώσεις της Βιβλιοθήκης, ήταν πραγματικά μεγάλες και ενθουσιώδεις. Μέσα από μια ποικιλία εκδηλώσεων οι νέοι γνώρισαν από κοντά κάποια θέματα και καταστάσεις που προήγαγαν το δικαίωμα στο διαφορετικό ή στην εξαίρεση. Στην εκδήλωση, π.χ., «Διαβάζω με την αφή, ακούω με τα μάτια» παρουσιάστηκε σε παιδιά 8-14 ετών το σύστημα ανάγνωσης για τυφλούς Braille καθώς και η νοηματική γλώσσα των κωφών.
Ο Συνήγορος του παιδιού κ. Γιώργος Μόσχος ενημέρωσε τους εφήβους για τα δικαιώματά τους και πώς να τα υπερασπίζονται.
Με τη βοήθεια διαδραστικών παιχνιδιών παιδιά 5-7 ετών κατανόησαν την πανανθρώπινη αξία της διαφορετικότητας και των ξεχωριστών δεξιοτήτων με την καθοδήγηση δύο κοινωνικών λειτουργών της κ. Ελένη Κουρλέση και της Βίκυς Κυρίτση από το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτησιογόνων Ουσιών Ν. Αχαίας.
Η κ. Ευαγγελία Σιαφαρίκα από τη UNICEF αναφέρθηκε στα δικαιώματα των παιδιών από όλο τον κόσμο σε εφηβικό κοινό.
Ο κ. Νίκος Μαγκανιώτης μίλησε σε διάλεξή του για την κακοποίηση των παιδιών.
Αλησμόνητη θα μείνει σε όλους μας και πολύ περισσότερο στα παιδιά, η ανάγνωση παραμυθιών με κεντρικό θέμα τις ιδιαιτερότητες. Τα παιδιά που συμμετείχαν άκουσαν τα παραμύθια, σχεδίασαν και ζωγράφισαν με χρώματα τους ήρωες των παραμυθιών είτε κατά ομάδες είτε το καθένα ξεχωριστά. Έτσι το κάθε παιδί δοκίμαζε τη χαρά να δει τις δημιουργίες και των άλλων παιδιών.
Τα παραμύθια τόνισαν με τον αλληγορικό τους τρόπο τη σημασία του να αποδεχόμαστε τον εαυτό μας, της ποικιλομορφίας στη φύση και τη χρησιμότητα όλων των όντων αδιακρίτως πάνω στη γη.
Στο πλούσιο και πολύχρωμο παζλ των εκδηλώσεων ο φωτογράφος κ. Λαζανάς έδωσε το δικό του τόνο: σε παιδιά 8-14 ετών εξήγησε τις βασικές αρχές της φωτογραφίας και στη συνέχεια τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να φωτογραφίσουν το πρόσωπο του φίλου τους, στον προαύλιο χώρο της Φανερωμένης∙ τα φωτογραφικά τους πορτρέτα εκτυπώθηκαν και έτσι το κάθε παιδί είχε σύντομα στα χέρια του τη δημιουργία του.
Επιπλέον η Ιόνιος Βιβλιοθήκη Αιγίου, η Ορχήστρα «Μουσική Οδύσσεια», το Κέντρο Πρόληψης Εξαρτησιογόνων Ουσιών Ν. Αχαϊας, η Ομάδα Εθελοντών Πρόληψης Αιγίου και η ΔΗ.Κ.ΕΠ.Α. συνδιοργάνωσαν μία μουσικο-φιλολογική βραδιά για όλες τις ηλικίες στον καταπράσινο και ειδυλλιακό προαύλιο χώρο του Ι. Ν. Αγίου Παντελεήμονα στο Αίγιο. Το Αιγιώτικο κοινό, λοιπόν παρακολούθησε τη παρουσίαση του θέματος για τα ήθη και τα έθιμα και πως αυτά στηρίζουν τις ανθρώπινες σχέσεις και τη δημιουργία. Παράλληλα απόλαυσε παραδοσιακά τραγούδια από όλο τον κόσμο και τις δροσερές καντάδες από την Ορχήστρα «Μουσική Οδύσσεια».
Σταθερή και ακλόνητη πεποίθηση της Ιονίου Βιβλιοθήκης Αιγίου είναι ότι υπάρχει η επιτακτική ανάγκη ο δημόσιος, ο ιδιωτικό τομέας και οι πρωτοβουλίες ομάδων που προσφέρουν πολιτιστικό και παιδαγωγικό έργο να προσανατολισθούν πριν απ’ όλα στη συστηματική και με κάθε τρόπο προσέγγιση των παιδιών και των εφήβων.
Ιδιαίτερα σήμερα που οι συνθήκες διαβίωσης έχουν γίνει σκληρές, οι αξίες και τα ιδανικά έχουν αρκετά αποδυναμωθεί και οι καιροί έχουν δυσκολέψει, η προσοχή, η μέριμνα και το ενδιαφέρον πρέπει πια να στραφούν προς τους νέους ανθρώπους που έχουν ταχθεί να φτιάξουν ένα καλύτερο αύριο.
Καιρός είναι πια να αναδυθεί μία καινούργια σκέψη και κατεύθυνση: τα κοινωνικά γίγνεσθαι να αποκτήσουν και να αναλάβουν έναν ρόλο θα λέγαμε – «παιδοκεντρικό» και «εφηβοκεντρικό». Οι ηλικίες των μαθητών της στοιχειώδους και μέσης εκπαίδευση αποτελούν τις πιο νευραλγικές και κομβικής σημασίας ηλικίες της κοινωνίας∙ είναι οι ηλικίες της μάθησης, της αγωγής, των πρώτων γνώσεων και της πρώτης κοινωνικοποίησης στη ζωή, οι ηλικίες που διεκδικούν μεγαλύτερη εμβάθυνση στη υγιή και αληθινή Γνώση, περισσότερες ευκαιρίες για συμμετοχή στα κοινά και απαιτούν νέους ορίζοντες για τη διαμόρφωση υποδομών για δημιουργία.
Όταν πληθύνουν γύρω μας οι εστίες παιδείας, πολιτισμού και καλλιτεχνικής έκφρασης, όπου τα παιδιά θα έχουν πάντοτε την άμεση πρόσβαση, τότε τα υλικά με τα οποία θα «χτίσουμε» το μέλλον μας θα είναι πιο στέρεα κι΄ ανθεκτικά.
Τα παιδιά θα δίνουν έτσι το παρόν τους σε ποικίλους χώρους και περιβάλλοντα και θα δοκιμάζουν συνεχώς την ευχάριστη έκπληξη πως ο Πολιτισμός είναι μία οντότητα με ανεξάντλητες και ατέρμονες δυνατότητες, ένα πεδίο μέσα στο οποίο και αυτά τα ίδια θα μπορούν να ενεργούν, να επηρεάζουν, να προτείνουν και να δημιουργούν. Η ενεργητικότητα , ο αυθορμητισμός, το φρέσκο και η αχαλίνωτη φαντασία τους θα «μπολιάζουν» και θα καθοδηγούν τα έργα των ενηλίκων.
Ας δώσουμε αυτές όλες τις χαρές, τη μαγεία και το νάμα της ζωής στα παιδιά και τους εφήβους. Την έχουμε τη δυνατότητα για κάτι που αξίζει απόλυτα.

Άγγελος Παπαδημητρίου
Φιλόλογος
Εθελοντής Ιονίου Βιβλιοθήκης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου