Δευτέρα, 13 Οκτωβρίου 2014

ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΧΑΝΔΡΙΝΟΣ-ΦΙΛΗΜΟΝΑΣ: ΕΝΑΣ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΣ ΒΙΟΛΙΣΤΗΣ ΤΗΣ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ




Ο Γεράσιμος Χανδρινός γεννήθηκε στο Αργοστόλι το 1921, όπου και πέρασε τα παιδικά του χρόνια. 0 πατέρας του, ο Φιλήμονας, ήταν αστυνομικός αλλά συγχρόνως και πρακτικός βιολιστής. Η ενασχόληση αυτή του πατέρα, έδωσε το έναυσμα στο μικρό τότε Γεράσιμο, να ασχοληθεί και αυτός με το βιολί. Για ένα χρόνο στα 12 ή 13 του χρόνια παρακολούθησε μαθήματα μουσικής-φωνητική, μουσική θεωρία και βιολί - στη Φιλαρμονική Σχολή Κεφαλονιάς με δάσκαλο το βιολιστή Radames Manioni. Στη συνέχεια πήγε στην Αθήνα όπου ασχολήθηκε με την εκμάθηση του βιολιού και την μαθητεία του σε κουρείο. Ήταν η περίοδος που απέκτησε για πρώτη φορά δικό του βιολί (3½/4). Αποκτώντας την απαραίτητη μουσική γνώση αλλά και την ικανότητα του κουρέα επέστρεψε το 1950 στο Αργοστόλι.

Η χρονιά αυτή αποτέλεσε σταθμό για την περαιτέρω πορεία του Γεράσιμου Χανδρινού στα μουσικά δρώμενα του τόπου. Ασχολήθηκε πλέον και επαγγελματικά με το βιολί. Συνεργάστηκε με τον Αντώνιο Μπαμπούκη - κουρέα και μουσικό, από το Αργοστόλι ο οποίος ζει σήμερα στη Νέα Υόρκη, δημιουργώντας έτσι το πρώτο μουσικό σύνολο το οποίο αποτελούνταν από βιολί και κιθάρα. Το ρεπερτόριό τους επικεντρώνονταν στους γνωστούς κεφαλλονίτικους αλλά και ξενόφερτους χορούς όπως βαλς - ταγκό - φοξ-τροτ.

Στο Αργοστόλι παρέμεινε μέχρι τον Ιούνιο του 1952 οπότε και παντρεύτηκε την Ανδρονίκη Aλυσανδράτου που καταγόταν από τα Μακρυώτικα. Η γυναίκα αυτή που τον συντρόφευσε στη ζωή μέχρι το 1993, ήταν η αιτία που σ Γεράσιμος Χανδρινός εγκαταστάθηκε στην Πύλαρο. Για μια μικρή περίοδο μόνο διέμεινε στο Ληξούρι από το 1966 μέχρι τα μέσα του 1967 όπου εργάστηκε ως κουρέας στη Βαλλιάνειο Επαγγελματική Σχολή. Εκεί βρήκε πρόσφορο, καλλιτεχνικά, έδαφος με αποτέλεσμα να ασχοληθεί και ως μουσικός λαμβάνοντας μέρος σε διάφορες εκδηλώσεις. Εκεί συνεργάστηκε με τους Διονύση Καραπατάλια και Γεράσιμο Μουρελάτο σι οποίοι έπαιζαν κορνέττα.

Καταλυτικό παράγοντα στην αναγνώριση της βιολιστικής του τέχνης στην Κεφαλονιά έπαιξε ο αείμνηστος, βιολιστής επίσης, Λυκούργος Τζάκης ο οποίος τον πρότεινε σε διάφορες εκδηλώσεις κυρίως στα χωριά της Παλλικής, ενώ ο ίδιος τον συνόδευε με την κιθάρα. Η ενέργεια αυτή του Λυκούργου Τζάκη στάθηκε αφορμή να αναγνωριστεί η καλλιτεχνική αξία του Γεράσιμου Χανδρινού κάτι το οποίο αποδεικνύεται από την καθιέρωσή του στην Παλλική.

Η αναγνώριση της βιολιστικής τέχνης του Χανδρινού δεν άργησε να επιτευχθεί. Συμμετείχε για σειρά ετών σε διάφορες εκδηλώσεις και μέσα και έξω από την Κεφαλονιά. Αξίζει να αναφερθεί το μουσικό του ταξίδι το 1971 στην Αφρική-Κονγκό, Ροδεσία, Γιοχάνεσμπουργκ.

Στην Κεφαλονιά συνεργάστηκε κατά καιρούς με διάφορους λαϊκούς οργανοπαίκτες του νησιού που συγκροτούσαν εξελιγμένη πλέον ορχήστρα αφού εκτός από βιολί και κιθάρα εντάχτηκε αρμόνιο και ντραμς, αρκεί να αναφερθεί η συνεργασία του με τον Γεράσιμο Βουτσινά, τον Παναγή Παλημέρη, τον Γεώργιο Κρεμμύδα, τον Νίκο Δόριζα.

Τα τελευταία χρόνια περιόρισε τις συμμετοχές του σε εκδηλώσεις και πανηγύρια. Ασχολείται όμως με κάτι επίσης δημιουργικό και γόνιμο, με τη σύνταξη πολυάριθμων μουσικών κειμένων.
Εργογραφικά στοιχεία
Ο Χανδρινός διακρίθηκε ως ένας σημαντικός βιολιστής της Κεφαλονιάς με μια πολύχρονη παρουσία στα μουσικοχορευτικά δρώμενα του νησιού και όχι μόνο. Είναι περισσότερο γνωστός μ’ αυτή του την ιδιότητα. Υπάρχει όμως και μια άλλη άγνωστη πτυχή του η οποία σχετίζεται με το γραπτό μουσικό του έργο.

Το έργο του Χανδρινού συγκεντρώνεται σε δεκατρία τετράδια μουσικής μικρού και μεγάλου μεγέθους στα οποία περιέχονται πλέον των εξακοσίων ολοκληρωμένων και μη μουσικών κομματιών. Το υλικό αυτό αποτέλεσε το ρεπερτόριό του το οποίο καλύπτει σχεδόν όλα τα χορευτικά είδη, στοιχείο που δηλώνει την ευρύτητα του ρεπερτορίου αλλά και την προσπάθειά του να ικανοποιήσει την κάθε επιθυμία του κοινού του. Διακρίνουμε χορούς ξενόφερτους όπως: Βαλς, Τσνγκό, Φοξ-Τροτ, Σάμπα, Σουίνγκ, ελληνικούς όπως: Συρτούς, Τσάμικους, Χασαποσέρβικους, Χασάπικους και λαϊκούς, καθώς και παραδοσιακούς κεφαλλονίτικους όπως: Μπάλο, Μέρμηγκα, Σταυρωτό, Μπαρμπουνάκι, Μανέτα, Από λαγκάδι σε βουνό κ.ά..

Για την καλλιτεχνική του δραστηριότητα και την πολύχρονη καλλιτεχνική του προσφορά στην Πύλαρο και γενικότερα στην Κεφαλονιά ο Χανδρινός τιμήθηκε σε ειδική εκδήλωση με αναμνηστική πλακέτα, από το Δήμο Πυλαρέων στις 26 Αυγούστου 2004, έπειτα από πρόταση του Δημάρχου κ. Μάρκου Κοτσιλίνη. Στην ίδια εκδήλωση ο γράφων αναφέρθηκε στη ζωή και το έργο του καλλιτέχνη. Θα πρέπει να αναφερθεί επίσης ότι ο γράφων ως διδάσκων του Τμήματος Τεχνολογίας Ήχου και Μουσικών 0ργάνων ανάθεσε στο φοιτητή Κυριακού Αστέριο τη σύνταξη πτυχιακής εργασίας με τίτλο: Γεράσιμος Χανδρινός - Φιλήμονας (Ένας σύγχρονος Λαϊκός βιολιστής της Κεφαλονιάς), η εμπεριστατωμένη εργασία του φοιτητή παρουσιάστηκε στο Τμήμα ενώπιον του κ. Χανδρινού το Μάρτιο του 2006. Αποκορύφωμα της προσπάθειας που σχετίζεται με την ανάδειξη του έργου του Φιλήμονα αποτελεί η έκδοση του δίσκου: «Παραδοσιακά Χοροτράγουδα Κεφαλονιάς από τον Γεράσιμο Χανδρινό-Φιλήμονα», η παραγωγή του οποίου πραγματοποιήθηκε με τη συνεργασία του Δήμου Πυλαρέων και του Τμήματος Τεχνολογίας και Ήχου του Τ.Ε.Ι. Ιονίων Νήσων.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΜΠΟΥΚΑΣ
Δρ. Ιστορικής Μουσικολογίας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου