Πέμπτη
19 Μαρτίου / ώρα: 21.00
ΠΡΟΒΟΛΗ- ΣΥΖΗΤΗΣΗ
Blow Up - Michelangelo
Antonioni-1966
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ Vanessa Redgrave, Sarah
Miles, David Hemmings, John Castle, Jane Birkin
Στην
προ-ψηφιακή εποχή του 1966, η τεχνική του 'blow-up'
επιτρέπει στον φωτογράφο να εξετάζει ακόμα και τις μικρότερες λεπτομέρειες μίας
εικόνας. Απομονώνοντας τα κομμάτια που τον ενδιαφέρουν και μεγεθύνοντας τα,
αναζητά κρυμμένα σφάλματα και αφανείς ατέλειες. Σταδιακά, όμως, η ποιότητα
χαμηλώνει κι έτσι κάθε βήμα προς την λεπτομέρεια σημαίνει και την απομάκρυνση
όχι μόνο από την συνολική πραγματικότητα άλλα και από την διαυγή όψη των
στοιχείων της. Στο τέλος η φωτογραφία μετατρέπεται σε ένα αφηρημένο σύνολο
στιγμάτων και κόκκων. Ο Antonioni επιλέγει για τίτλο
αυτόν τον φωτογραφικό όρο της μεγέθυνσης, για τον ίδιο ακριβώς λόγο που ο ήρωάς
του είναι επαγγελματίας φωτογράφος: το «Blowup»
γίνεται το πικρό του σχόλιο πάνω στην απάτη της εικόνας. Την μεταφυσική δύναμη
της τέλειας εικόνας και την διαβρωτική βύθιση στον κόσμο του φαίνεσθαι. Την
ευκολία μεταπήδησης στο ασυνάρτητο, από ανθρώπους ανίκανους να διαχειριστούν το
προφανές.
Η
πρώτη ταινία του αυτοεξόριστου Antonioni, τον βρίσκει να
κινηματογραφεί το Λονδίνο των swinging sixties:
τα χρόνια της σεξουαλικής απελευθέρωσης, των έντονων χρωμάτων, των κοριτσιών με
τις μίνι φούστες, της ποπ μουσικής και της μαριχουάνα. Στο κέντρο αυτής της
στυλιζαρισμένης, πολύχρωμης πραγματικότητας, ο Thomas
κατέχει πλεονεκτική θέση: ένας από τους πιο περιζήτητους φωτογράφους του Λονδίνου,
είναι αυτός που παρατηρεί, που κατέχει το 'βλέμμα', άρα και την δύναμη να
απαθανατίζει τις ατελείωτες μεταμφιέσεις ενός κόσμου που παλεύει να επιπλεύσει
στην λαμπερή επιφάνεια. Στο φωτογραφικό του στούντιο συγκεντρώνονται όλοι οι
πρωταγωνιστές αυτού του αστραφτερού κόσμου: υπέροχες γυναίκες που χαρίζουν στο
φακό το πιο ζωώδες προφίλ τους, ανέκφραστα μοντέλα που παρατάσσονται σαν
πλαστικές κούκλες βιτρίνας και στέκονται ακίνητες για ώρες μέχρι το 'βλέμμα' να
δει κάτι σε αυτές, αλλά και ανόητα κορίτσια, πρόθυμα να δεχθούν τα πάντα, αρκεί
να στριμωχτούν μέσα στο κάδρο. Έξω από το μικρό του βασίλειο, ο Thomas
αναζητά τα αληθινά άγρια θηράματά. Σε μία από τις εξορμήσεις του καραδοκεί σε
γωνίες και πίσω από δέντρα, μέχρι η γοητευτική άγνωστη να παγιδευτεί στο φιλμ
του. Αυτό όμως που του αποκαλύπτεται πίσω στον σκοτεινό θάλαμο, τον αιφνιδιάζει
Η μαγική εικόνα κρύβει κάτι αληθινά τρομακτικό κι όσο πιο κοντά φέρνει την
μυστική λεπτομέρεια, τόσο απομακρύνεται από την ανθρώπινή φύση του. Ο Thomas
καλείται τώρα να βρει το ψεγάδι στην μορφή του ίδιου του θανάτου. Και απομένει
απορημένος, μπροστά σε μία θολή φωτογραφία.
(
σχόλια: ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΦΡΑΝΤΖΗΣ)
**θα
ακολουθήσει συζήτηση
Είσοδος
ελεύθερη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου