Μια
χρυσή ταμπακιέρα του Ιωάννη Καποδίστρια, καθώς κι ένα ασημένιο ρολόι τσέπης με
το οικόσημο και τα αρχικά του Διονυσίου Σολωμού, είναι μεταξύ των αντικειμένων
που βγαίνουν στο σφυρί στις 15 Δεκεμβρίου από τον οίκο δημοπρασιών Βέργος. Η
αξία της χρυσής ταμπακιέρας του πρώτου κυβερνήτη της Ελλάδας εκτιμάται μεταξύ
30.000-40.000 ευρώ, ενώ εκείνη του ρολογιού του εθνικού μας ποιητή στα
6.000-8.000 ευρώ.
Όπως
αναφέρουν σχετικές πληροφορίες του οίκου δημοπρασιών, η ταμπακιέρα του Ιωάννη
Καποδίστρια έχει πλούσια φυτική διακόσμηση, στο καπάκι της είναι σχεδιασμένος ο
αναγεννώμενος Φοίνικας και αναγράφεται η χρονολογία 1821, ενώ στη βάση της
υπάρχει το μονόγραμμα του κυβερνήτη, Ι.Α.Κ.. Το βάθος της είναι εγχάρακτο και
σμαλτωμένο με μαύρο σμάλτο και ζυγίζει 52 γραμμάρια.
Η
ιστορία της ταμπακιέρας με τον αναγεννώμενο Φοίνικα
Η
ιδέα να χρησιμοποιηθεί η παράσταση του αναγεννώμενου Φοίνικα ως σύμβολο της
αναγέννησης της Ελλάδας, φαίνεται πως γεννήθηκε πολύ πριν την Επανάσταση, στους
κύκλους των Ελλήνων σπουδαστών των ιταλικών πανεπιστημίων. Δεν αποκλείεται
λοιπόν ο Ιωάννης Καποδίστριας να γνώρισε το συσχετισμό αυτό του μυθικού πτηνού
με την αναγέννηση της πατρίδας του, κατά τη διάρκεια των ιατρικών σπουδών του
στο πανεπιστήμιο της Πάδοβας (1795-97). Ίσως τότε για πρώτη φορά να θεώρησε τον
Φοίνικα που ξαναγεννιέται από τις στάχτες του, ως το καταλληλότερο έμβλημα στην
περίπτωση που ποτέ η Ελλάδα ανακτούσε την ανεξαρτησία της. Το 1800 διατυπώθηκε
η πρόταση να τεθεί ο Φοίνικας στη σημαία της Επτανήσου, χωρίς όμως τελικά να υιοθετηθεί.
Αντίθετα στις αρχές του Αγώνα, μετά από εισήγηση του Νικολάου Υψηλάντη και
άλλων φιλικών, το μυθικό πτηνό γίνεται το σύμβολο στη σημαία του Αλέξανδρου
Υψηλάντη και του Ιερού Λόχου, αργότερα δε στις σημαίες του Δημητρίου Υψηλάντη
και των επαναστατημένων της Νάουσας και τη Χαλκιδικής. Η πορεία του ανακόπτεται
εν τούτοις κατά την ψήφιση του Νόμου της Επιδαύρου, όταν στη συζήτηση για τον
τύπο της ελληνικής σημαίας επικράτησε η άποψη ότι αυτή δεν θα έπρεπε να φέρει
σύμβολα των φιλικών, για να μη θεωρηθεί από την Ευρώπη ότι η Επανάσταση ήταν
υπόθεση κάποιας μυστικής εταιρίας.
Ερχόμαστε
έτσι στο Νοέμβριο του 1827, όταν ο Καποδίστριας περιμένοντας στην Ανκόνα το
αγγλικό πολεμικό που θα τον μετέφερε, κυβερνήτη πλέον, στην Ελλάδα, γράφει στον
J. F. Bautte, τον καλύτερο ωρολογοποιό και κοσμηματοποιό της Γενεύης, και του
ζητάει να κατασκευάσει για λογαριασμό του 6 ταμπακιέρες, 10 ανδρικά ρολόγια
τσέπης και 3 ζευγάρια γυναικεία βραχιόλια, όλα χρυσά, σμαλτωμένα και με την
παράσταση του αναγεννώμενου Φοίνικα και το μονόγραμμά του. Σκόπευε καθώς
φαίνεται, προσφέροντάς τα σαν δώρα σε επιφανείς προσωπικότητες του τόπου, να
προετοιμάσει το έδαφος για την καθιέρωση του Φοίνικα ως του επίσημου συμβόλου
της Ελληνικής Πολιτείας. Στην επιστολή του προς τον Bautte σημείωνε εξάλλου ότι
οι ταμπακιέρες θα έπρεπε να είναι όπως αυτή που κατασκεύασε για τον ίδιο ένα
χρόνο πριν.
Από
την καταγραφή των αντικειμένων του Κυβερνήτη που έγινε μετά το θάνατό του,
προκύπτει ότι από τα πολυτελή αντικείμενα που είχε παραγγείλει στον Bautte,
είχε προλάβει να δώσει δυο ταμπακιέρες, πέντε ρολόγια και ένα ζευγάρι
βραχιόλια. Σήμερα σώζονται στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο μια ταμπακιέρα, δυο
ρολόγια (χαρισμένα στον Θ. Κολοκοτρώνη και τον Ν. Ζαβιτσάνο) και ένα ζευγάρι
βραχιόλια (γαμήλιο δώρο στη Φ. Τζαβέλα), ενώ μια δεύτερη ταμπακιέρα βρίσκεται
σε ιδιωτική συλλογή στην Κέρκυρα.
Δεδομένου
ότι η ταμπακιέρα της δημοπρασίας υπερέχει σε ποιότητα από τα υπόλοιπα
αντικείμενα που σώζονται από την παραγγελία του Καποδίστρια (είναι το μόνο στο
οποίο το μαύρο σμάλτο συνδυάζεται με λευκό), μπορούμε να υποθέσουμε ότι
πρόκειται για την ταμπακιέρα που παρήγγειλε ο Κυβερνήτης το 1826 για προσωπική
του χρήση και που αποτέλεσε το πρότυπο για τις υπόλοιπες.
Μια
άλλη ταμπακιέρα του Bautte στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο με ανάλογη διακόσμηση
και τα αρχικά «Α. Α. Κ. Κ.» θα πρέπει να ανήκε στον Αυγουστίνο Καποδίστρια
(«Α[υγουστίνος) Α[ντωνίου] Κ[όντε] Κ[αποδίστριας]»).
Το
ρολόι του Διονυσίου Σολωμού
Το
ασημένιο ρολόι τσέπης με το οικόσημο και τα αρχικά του Δ. Σολωμού, αποτελείται
από δύο ασημένιες θήκες και την εξωτερική θήκη ταξιδίου, ενώ ο μηχανισμός του
φέρει την υπογραφή Edward Prior/ London. Το καντράν υπογεγραμμένο και με
αραβικούς αριθμούς, οι ασημένιες θήκες χρονολογημένες με το γράμμα «e» [1820],
η μεσαία θήκη με εγχάρακτο το οικόσημο του ποιητή και τα αρχικά του: Δ. Σ. (η
χάραξη πιθανώς έγινε στα Επτάνησα).
Πηγή:cnn.gr,
Φωτο: vergosauctions
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου